Friday 29 April 2011

PERBINCANGAN (izzati)

       Banyak orang yang suka tinggal di bandar kerana terdapat pelbagai kemudahan. Antara kemudahan-kemudahan itu termasuklah sistem perhubungan, pengankutan, bekalan air, dan elektrik. Selain itu, di bandar terdapat banyak komplek beli-belah, tempat-tempan hiburan, dan tempat-tempat rekriasi.
       ekonomi di bandar berasaskan perindustrian. Dengan demikian, pendapatan kerja di bandar jika dibandinkan dengan pendapatan pekerja di kampung. Di kampung, ekonomi bergantung kepada keadaan cuaca. Jika berlaku banjir atau kemarau,sudah pasti hasil pertanian akan  terjejas.
       Di samping kebaikan, terdapat juga keburukan tinggal di bandar. Kehidupan orang di bandar boleh diibaratkan seperti enau di dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing. Hal ini kerana masyarakat di bandar tidak mempunyai sikap tolong-menolong antara satu sama lain.
       Pencemaran alam lebih banyak di bandar, udara di bandar kotor dan kurang srgar. Hal ini ini disebabkan asap-asap kilang yang terlalu banyk dibandar dan asap kenderaan.
       kesimpulannya, kehidipan di bandar ada kebaikan dan keburukan. Yang penting ialah cara kita menyesuaikan diri dengan keadaan.
we are the only one ! :)

No comments:

Post a Comment