Saturday 7 May 2011

KARANGAN:PERBINCANGAN (izzati)

Di negara kita terdapat banyak bangunan bersejarah.Kebanyakkannya bangunan ini dibina sejak beratus ratus tahun dahulu.Sudah tentulah bangunan-bangunan ini mempunyai latar belakang sejarah yang tersendiri.Sehubungan dengan itu adalah wajar bangunan ini dipelihara dan dikekalkan.
Dari segi binaannya,bangunan-bangunan ini mempunyai ciri-ciri yang unik.Di kebanyakkan bangunan ini,terdapat ukiran-ukiran yang halus dan tinggi mutu seninya.Ukiran-ukiran ini tidak terdapat lagi pada bangunan-bangunan seni binaan moden.
Bangunan-bangunan lama ini merupakan peninggalan sejarah.Bangunan ini bukan sahaja menjadi bukti kesan penjajahan malah ada juga yang menjadi bukti luasnya hubungan negara kita dengan negara-negara luar.Hal ini dapat kita lihat pada seni binaan dan reka bentuk bangunan-bangunan itu.Kebanyakkannya dipengaruhi oleh seni bina Arab,Parsi,Cina,Portugis,India dan Belanda.
Dengan ada ciri-ciri unik pada seni binanya dan nilai sejarahnya,maka sudah tentu bangunan-bangunan ini menjadi suatu daya tarikan kepada para pelancong.Para pelancong bukan sahaja dapat melihat dan mengkaji kesan-kesan sejarah tetapi juga dapat menikmati kehalusan seni.
we are the only one ! :)

No comments:

Post a Comment