Sunday 1 May 2011

rahsia dan memori kejayaan melalui Al-Quran - Zuraini

Kini, terdapat banyak kaedah atau skill yang diguna pakai oleh para pelajar untuk belajar dan berjaya dalam bidang masing-masing. Ada yang menggunakan peta minda, diagram, study group dan sebagainya.



Share Motivasi ingin berkongsi sedikit ilmu yang diperolehi dari video di you tube mengenai 'Secret of Memory' oleh Dr Zakir Naik.

Pertama, Allah menyebut dalam Surah al-Imran, ayat 160:

"Jika Allah menolong kamu mencapai kemenangan maka tidak ada sesiapa pun yang akan dapat mengalahkan kamu; dan jika Ia mengalahkan kamu, maka siapakah yang akan dapat menolong kamu sesudah Allah (menetapkan yang demikian)? Dan (ingatlah), kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu berserah diri."

Walau apa pun kita lakukan, jadikanlah segala pekerjaan kita segala-galanya bertawakal kepada Allah swt. Menyerahkan diri sebulat-bulatnya hanya kepada Allah swt. Jika kita cemerlang dalam pelajaran, bertawakallah hanya kepada Allah agar kita berjaya di dalam pelajaran.

Kedua, Allah menyebut dalam surah al-Ankabut, ayat 69:

"Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya."

Penting disini untuk kita memahami konsep seperti ayat diatas iaitu konsep berusaha. Allah akan memberikan kita rezeki jika hanya kita berusaha kearah impian yang kita ingin kecapi. Tidak mungkin kejayaan itu datang bergolek-golek tanpa sebarang usaha untuk mendapatkannya.

Ketiga, Allah menyebut dalam surah al-Nahl, ayat 43:

"Dan tidaklah Kami mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad), melainkan dari kalangan orang-orang lelaki, yang Kami wahyukan kepada mereka. Oleh itu bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang-orang yang berpengetahuan ugama jika kamu tidak mengetahui."

Jika anda tidak mengetahui sesuatu perkara, maka bertanyalah kepada orang yang berilmu dan ia merupakan teknik kita untuk memahami dan meningkatkan ilmu kita.. Jangan kita berlagak seperti bodoh sombong, tidak tahu tapi enggan untuk bertanya untuk mengetahui. Cuba kita perbaiki teknik hafalan dan pembelajaran kita. Bertanya kepada rakan yang lebih hebat atau kepada guru-guru kita untuk mengetahui skill-skill mereka.

Kita perhatikan 3 key word diatas- TAWAKAL+USAHA+TEKNIK.
Praktikan dalam kehidupan seharian kita, insyaAllah, akan berjaya.

Yang terakhir, amalkan doa dibawah. Dipetik dari ayat alquran dari surah Taha, ayat 25- 28.

   
Nabi Musa berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku, dadaku;

“Dan mudahkanlah bagiku, tugasku;

“Dan lepaskanlah simpulan dari lidahku,

we are the only one ! :)

No comments:

Post a Comment