Sunday 1 May 2011

strategi belajar (izzati)

Slide 2
DEFINISI Strategi belajar ialah satu prinsip, teori, cara atau kaedah tertentu yang membolehkan seseorang pelajar belajar dengan lebih berkesan. Menurut Zulkifli Ismail et. al, 1993, strategi belajar bermaksud belajar dengan cekap, menggunakan tenaga yang paling minimum untuk memperoleh hasil yang maksimum. Berkesan, bermaksud meninggalkan (menunjukkan) kesan.
Slide 3
TIADA MATLAMAT Keliru Ketakutan Bingung Bimbang Tertekan Putus Asa
Slide 4
PULAU HARAPAN… Ada halatuju Relaks Ada harapan Ada motivasi Ada matlamat Yakin diri
Slide 5
Strategi Belajar Berkesan Pembinaan Matlamat Telah bersedia Praktikkan kemahiran belajar Bertanya Doa & Tawakal
Slide 6
PEMBINAAN MATLAMAT Cita-cita kerjaya Membalas jasa keluarga Membina nasib anak bangsa
Slide 7
Keadaan yang bersedia Fizikal Mental Emosi stabil
Slide 8
Praktikkan kemahiran Belajar
Slide 9
Kemahiran membaca Prapembacaan Luncuran Imbasan Membaca dengan teliti Membaca kritis Membaca kreatif
Slide 10
Kenali gaya belajar Auditory Visual Kinestetik Mneumonik Chunking SISWA IMAM Besar 5916832549 = 591 683 2549 SQ3R
Slide 12
Diskaun Kalau kamu pergi Kota Tinggi Beli seluar di Tanjung Sedili 100 ringgit harga termetri 20% diskaun diberi 20% diskaun diberi 20/100 X RM 100 Berapa duit perlu kamu bagi Jika diskaun diberi RM20 Harga asal tolakkan diskaun RM100 tolak RM20 RM80 harga sekarang Cepat bayar kalau nak pakai seluar.
Slide 13
SURVEY : Membuat gambaran awal dengan membaca perenggan pertama dan perenggan terakhir. QUESTION : Soal diri sendiri apa yang difahami daripada pembacaan. READ : Membaca dengan aktif, iaitu cuba memaham isi, menyoal, membincangkan dan merumus. RECALL : Mengingat dan menerangkan dengan perkataan sendiri apa yang difahami daripada pembacaan. REVIEW : Membaca sekali lagi untuk memastikan pemahaman dan ingatan. SQ3R
Slide 14
Carta alir Jadual Gambarajah Mneumonik Peta minda Peta konsep
Slide 15
Malu bertanya sesat jalan. Bertanya untuk mendapatkan penyelesaian dan pemahaman yang betul.
Slide 16
DOA & TAWAKAL “Ya Allah, keluarkanlah kami dari kegelapan prasangka, muliakan kami dengan cahaya kefahaman, bukakan pengertian ilmu pada kami dan bukakanlah untuk kami pintu-pintu anugerah-Mu, wahai Zat Yang Paling Penyayang.” “Wahai Tuhan! Kurniakanlah kami fahaman nabi-nabi dan hafalan para rasul serta mendapat ilham daripada para malaikat yang hampir dengan-Mu juga kurniakanlah kami kesihatan wahai Yang Amat Mengasihani.”
Slide 17
Gagal sekali bukan bermakna gagal selamanya, begitu juga sekiranya hari ini kamu berjaya itu bukanlah bermakna kamu akan terus berjaya sekiranya usaha tidak terus dipertingkatkan. Untuk menempah kejayaan hari esok kamu perlu mengorak langkah yang teratur dan mempunyai strategi yang mantap. SEMOGA ANDA SEMUA BERJAYA DENGAN CEMERLANG.

we are the only one ! :)

No comments:

Post a Comment