Sunday 2 October 2011

HANYA 14 FEBRUARI UNTUK BERKASIH SAYANG? diana

Setahun telah berlalu. Kini Februari muncul kembali............Begitu senikata lagu alunan kumpulan Alleycat. Lagu yang menjadi siulan golongan muda-mudi.Namun terdapat satu tarikh yang ditunggu-tunggu oleh mereka pada bulan ini .14 Februari hari yang amat dinanti khususnya mereka yang asyik bercinta. !4 Februari diwar-warkan sebagai hari berkasih sayang.
Valentine Days yang diraikan diumpamakan berkasih sayang teruna dan dara. Maka penjual-penjual bunga mempromosi jualan bunga ros sebagai hadiah kepada pasangan-pasangan masing-masing sebagai tanda cinta dan kasih sayang.

Persoalannya, apakah luahan kasih sayang itu perlu diterjemahkan secara bermusim?Apakah ia terhad kepada luahan kasih sayang seorang pemuda kepada pasangan hingga melanggar batas-batas syarak.Apa yang lebih menyedihkan, golongan muda-mudi Islam menyambutnya tanpa mengetahui asal usul valentine day itu. Adakah ia sekadar budaya atau telah melampau batas akidah.

Valentine Days atau hari Kekasih ini merupakan ritual agama kristian. Terdapat tiga versi pengkisahan sejarahnya yang boleh disimpulkan bahawa sambutan yang diraikan oleh muda-mudi Islam tanpa batas dan membuta tuli boleh merosakkan akidah. Pasangan kekasih adakalanya meraikan Hari Kekasih ini di pub, disko dan hotel yang berakhir di bilik-bilik hingga berlakunya zina yang kononnya sebagai tanda cinta kepada pasangan yang mereka sayangi.

Valentine diambil dari nama seorang paderi yang begitu berpengaruh di zaman pemerintahan ratu dari Sepanyol. Versi pertama menceritakan bahawa Valentino adalah orang terpenting Ratu Isabella yang berjasa menumpaskan Kerajaan Islam Kordoba, Sepanyol. Ratu Isabella dan seluruh rakyat menganggap dia sebagai kekasih lalu 14 Februari itu diraikan sebagai tanda kemenangan dalam menyembelih dan menumpaskan umat Islam serta memadamkan cahaya Islam di Sepanyol.

Versi kedua menceritakan bahawa sebelum kejayaan menumpaskan Islam, Valentino dikatakan mempunyai dua orang kekasih. Kekasih pertamanya beragama Islam dan kekasih keduanya beragama kristian.Memandangkan ia berlainan agama, maka ia terpaksa melupakan kekasihnya yang Islam dan menumpukan kepada kekasih kedua yang berfahaman Protestan.Apabila beliau berjaya menumpaskan kerajaan Islam, Maka ratu Isabella bertanya kepadanya apakah bentuk ganjaran yang ingin dikurniakan atas kejayaan itu.Lantas Valentino menyatakan keinginan untuk mengahwini kekasihnya yang berfahaman protestan. Permintaan itu menimbulkan kemarahan Ratu Isabella kerana beliau berfahaman katholik sedangkan kekasihnya protestan. Tambahan pula beliau merupakan seorang paderi yang sememangnya tidak boleh berkahwin. Atas kemurkaan inilah, beliau dipenjarakan tetapi sebagai mengenangkan jasanya maka 14 Februari dianggap sebagai hari Kekasih

Versi ketiga pula menceritakan bahawa ia adalah memperingati kematian tragis seorang paderi iaitu ST Valentine yang dibunuh oleh raja Claudius !! kerana mengahwini ramai askar secara rahsia sedangkan undang-undang Rom ketika itu menghalang golongan muda berkahwin atau berkeluarga sebaliknya dikerah menjadi tentera.

Jelaslah, menyambut Valentine Day amat bertentangan dengan Islam. Malah sesiapa di kalangan umat Islam yang meraikannya samalah seperti ia meraikan perjuangan seorang paderi yang telah berjaya meruntuhkan Islam di bumi Sepanyol. Kita juga seolah-olah mengiktiraf perilaku seorang kasanova yang mengheret dua kekasih dalam satu masa dalam percintaan terlarang.

Apabila kita meraikan ritual agama lain, maka samalah seperti kita meredhainya dan ia dikira menyekutukan Allah(syirik) sedangkan syirik merupakan dosa yang tidak terampun.

Tema Hari Kekasih adalah kasih sayang. Namun wajarkah sebagai umat Islam, kita menumpahkan kasih sayang berlebih-lebihan kepada pasangan sedangkan kia ada kekasih yang kekal abadi iaitu Allah Taala. Kemudian diikuti Rasulullah SAW dan seterusnya kedua ibubapa yang membesarkan kita.Rasulullah SAW pernah ditanya oleh para sahabat siapakah yang terselamat di akhirat kelak. Maka Nabi bersabda: ”Mereka itu adalah golongan yang menuruti perjalananku dan perjalanan para sahabatku”. 

Dalam meletakkan cinta yang sewajarnya juga, Islam meletakkan cinta insan yang agung hanya kepada Penciptanya iaitu Allah Taala. Islam tidak menolak naluri semulajadi manusia yang ingin bercinta, dicintai atau berkasih, namun ia hendaklah dalam batasan tertentu dan tidak melebihi cinta pada Penciptanya.

Lebih dari itu, galakkan bercinta dan berkasih sayang itu hendaklah sepanjang masa dan bukan terhad kepada tempoh tertentu. Tanda cinta kita kepada Allah dan rasul ialah dengan mematuhi segala titah perintahnya dan menjauhi segala larangannya dalam setiap keadaan.

Terdapat tiga tanda untuk mendapat kemanisan iman iaitu:
1)Cinta kepada Allah dan Rasulullah lebih dari seisi dunia
2)Kasih dan benci sesuatu kerana Allah
3)Terlalu takut kepada kekufuran serta cukup takut dilontar ke dalam api neraka.

Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan pada persidangan 23 Jan 2006 telah memutuskan seperti berikut: ”Amalan meraikan Valentine Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam” Fatwa yang sama juga dikeluarkan Jawatankuasa Perunding Hukum Syarak(Fatwa) Selangor yang telah bersidang pada 21 Februari 2006.

Kesimpulannya, marilah kita renungkan firman Allah dalam surah al Baqarah ayat 120 yang bermaksud:” Orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepada engkau(Wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka(yang telah terpesong itu).

Waallahu A’lam

Disediakan Oleh :

Nordin bin Bayadi
Unit Penerangan dan Penerbitan
Bahagian Dakwah, JAIS

we are the only one ! :)

No comments:

Post a Comment