Wednesday 12 October 2011

PENGERTIAN KEBERSIHAN (IZZATI)

Kebersihan adalah keadaan yang bebas dari kotoran, termasuk di antaranya, debu, sampah, dan bau. Pada zaman moden ini, setelah Louis Pasteur menemui proses penularan penyakit atau infeksi yang disebabkan oleh mikrobakteria, kebersihan juga bererti bebas dari virus, bakteria patogen, dan bahan kimia berbahaya.
Kebersihan adalah salah satu tanda dari keadaan kesihatan yang baik. Manusia perlu menjaga kebersihan lingkungan dan kebersihan diri agar sehat, tidak berbau, tidak menyebarkan kotoran, atau menularnya kuman penyakit bagi diri sendiri mahu pun orang lain. Kebersihan badan meliputi kebersihan diri sendiri, seperti mandi, menggosok gigi, mencuci tangan, dan memakai pakaian yang bersih.
Mencuci adalah salah satu cara menjaga kebersihan dengan memakai air dan sejenis sabun detergen. Mencuci tangan dengan air dan sabun, atau menggunakan produk kebersihan tangan merupakan cara terbaik dalam mencegah penularan influenza dan batuk.
Kebersihan lingkungan adalah kebersihan tempat tinggal, tempat bekerja, dan berbagai sarana umum. Kebersihan tempat tinggal dilakukan dengan cara mengelap jendela dan perabot, menyapu lantai, mencuci peralatan masak dan peralatan makan, membersihkan bilik mandi dan jamban, serta membuang sampah. Kebersihan lingkungan dimulai dari menjaga kebersihan halaman dan, dan membersihkan jalan di depan rumah dari sampah.
Tingkat kebersihan berbeza-beza menurut tempat dan kegiatan yang dilakukan manusia. Kebersihan di rumah berbeza dengan kebersihan bilik bedah di hospital, sedangkan kebersihan di dapur berbeza dengan kebersihan di tempat awam.
we are the only one ! :)

No comments:

Post a Comment