Wednesday 5 October 2011

langkah2 hasilkan penulis muda negara zulai

Sememangnya dunia sastera di negara ini tidak mendapat perhatian meluas terutama dalam jiwa remaja kita. Lihat sahaja suasana atau majlis pelancaran buku sastera sudah pasti muka-muka lama atau tokoh veteran sahaja yang menghadirinya tanpa ada wajah-wajah baru yang lebih berpotensi untuk menggantikan tempat penulis lama. Negara kita memang ketandusan penulis muda yang berkaliber terutama dalam penulisan sastera. Lantaran itu, pelbagai tindakan positif boleh dilaksanakan untuk melahirkan penulis-penulis muda ini.

Langkah awal ialah kerajaan mewujudkan satu institusi pendidikan formal dalam penulisan. Penubuhan institusi ini boleh dikategorikan sebagai sebuah kolej atau universiti yang ditubuhkan khas untuk melahirkan penulis muda sahaja dalam pelbagai kategori penulisan. Remaja yang berbakat atau berpotensi dari seluruh negara akan dipilih dan menjalani pelbagai latihan formal dalam bidang penulisan sebagai persiapan awal mengasah bakar terpendam mereka itu. Maka, semakin cepat kerajaan menubuhkan institusi sebegini semakin pantaslah negara berupaya melahirkan penulis muda.

Selain itu, satu skim ganjaran yang lebih praktikal harus diwujudkan untuk menarik lebih ramai generasi muda menyertai dunia penulisan. Setakat ini anugerah sasterawan negara tidak banyak membawa faedah kewangan kepada pemenangnya berbanding populariti dan status yang menyebabkan remaja tidak menganggap penulisan satu kerjaya berprospek tinggi. Bayaran hadiah yang lumayan bersama-sama ganjaran kewangan yang berpanjangan sudah pasti memudahkan penulis untuk terus berkarya selain mampu membuka minda remaja untuk melihat penulisan sebagai kerjaya era moden pula. Jelaslah, ganjaran kewangan yang tinggi berupaya untuk membentuk satu kelompok penulis muda yang besar di negara ini.

Begitu juga dengan aktiviti kempen kesedaran tentang dunia penulisan harus dilaksanakan dengan meluas dan berpanjangan. Kempen ini cuba menyedarkan masyarakat betapa dunia penulisan penting kepada negara dan masyarakat negara lalu menghakis persepsi bahawa penulisan hanya untuk golongan dewasa atau tua sahaja. Usaha melakukan kempen ini juga boleh memberi status atau imej yang lebih baik kepada dunia penulisan kerana kempen yang berterusan mencetuskan betapa kerjaya ini sesuatu yang diidamkan oleh masyarakat negara ini. Sesungguhnya, kempen yang begitu mudah tetapi efektif ini mampu membuka mata remaja tentang dunia sebenar penulisan yang penuh dengan glamor dan ketinggian intelektualannya.

Malah, kerajaan perlu mewujudkan satu suasana yang sesuai untuk penulis muda ini berkarya terutama aspek penerbitan buku mereka. Pelbagai insentif seperti pengecualian cukai kepada bayaran royalti buku mereka atau mengurangkan cukai terhadap bahan-bahan pencetakan buku sudah pasti akan menimbulkan minat yang mendalam dalam diri penulis dan penerbit buku untuk menerbitkan karya mereka secara meluas. Penulis memerlukan suasana yang mampu melahirkan pelbagai idea buat mereka untuk berkarya dan ini merupakan salah satu daripadanya. Oleh itu, suasana yang baik amat penting buat penulis muda di negara ini untuk terus bernafas dan melahirkan karya agung mereka itu.

Kesimpulannya, usaha melahirkan penulis muda di negara ini sesuatu yang harus dilaksanakan segera oleh semua pihak. Semakin lama kita melengahkan masa semakin sukarlah usaha untuk menambahkan jumlah penulis di negara ini. Sikap lepas tangan dan bertindak dengan perlahan sering menjadi masalah besar kepada sebarang usaha perubahan yang hendak dicapai di negara ini. Peribahasa ‘hendak seribu daya tak hendak seribu dalih’ menjadi peringatan betapa pentingnya usaha ini disegerakan.

we are the only one ! :)

No comments:

Post a Comment